SUZUKI MARINE DF350A

0

57th Fiera di Genova 2017. Το ναυτικό σαλόνι της Ιταλίας, που δείχνει να ξεπερνά την ύφεση των τελευταίων χρόνων και να ανακάμπτει δυναμικά, όπως δείχνουν οι αριθμοί και μαρτυρεί η συγκέντρωση εκθεμάτων και επισκεπτών.

Φθάνοντας στο ‘μπλε’ κτίριο, την τελευταία εγκατάσταση που προστέθηκε χρονολογικά στον ευρύτερο εκθεσιακό χώρο, πριν από περίπου δέκα χρόνια, ο επισκέπτης πλέον περνά στον κύριο εκθεσιακό χώρο των μικρομεσαίων μηχανοκίνητων σκαφών, όπου η απόσταση από όσα βρίσκονται στο νερό με τα ‘στεριανά’ περίπτερα είναι ελάχιστή. Η Suzuki, που εκτός από τον ευρύ χώρο που είχε δεσμεύσει για την άνετη των σκαφών δοκιμής, δεχόταν τους επισκέπτες στο τεράστιο περίπτερο της στον εσωτερικό χώρο.

Εκεί, σε περίοπτη θέση, είχαν εκτεθεί – σκεπασμένες με λευκή κουρτίνα στην αρχή, τρείς κινητήρες DF350A. Ο … σκούρος, που λανσάρεται επίσημα ως διακριτικός χρωματισμός των κινητήρων, ο … λευκός επίσης επίσημος και ο τρίτος της σειράς σε μια εξαιρετικά φιλοτεχνημένη έκδοση ‘ακτινογραφίας’ όπου φαίνονταν όλα τα επίμαχα σημεία του και βέβαια χαμηλά και στο πόδι, με τον πρωτοποριακό δυπρόπελο προπελοφόρο άξονα.

Παντού, υπήρχε γιορτινή ατμόσφαιρα και διάθεση. Σαν έτοιμοι από καιρό, στην προκαθορισμένη ώρα, άρχισε η σεμνή πλην άκρως περιεκτική … τελετή, της παρουσίασης των νέων κινητήρων. Καλά διαβάσατε, γιατί μαζί με την DF 350A, είχαν την τιμητική τους και κάποια μικρότερης ισχύος μοντέλα, στους 100 ίππους, για τα οποία όμως θα διαβάσετε αλλού.

Η παρουσίαση.

Ξεκίνησε με χαιρετισμό του κ. Toshihiro Suzuki, President και CEO της Suzuki, ο οποίος αφού έκανε μια σύντομη αναφορά στην πορεία της εταιρείας, επεσήμανε πως οι πωλήσεις της Suzuki έχουν ξεπεράσει τα τρία εκατομμύρια κινητήρες παγκοσμίως από την ίδρυσή της, το 1920. Η τετράχρονη τεχνολογία της, που ανέκαθεν διακρινόταν, έχει τιμηθεί με το βραβείο της National Marine Manufacturers Association 7 φορές.

Την ηγετική ομάδα σχεδιασμού, έρευνας και εξέλιξης του νέου κινητήρα, πλαισίωναν μεταξύ άλλων οι κκ Shuichi Mishima – Outboard Motor Engineering Departement General Manager, Tetsushi Achiwa & Yoritomo Ueda – DF350A Engine Designer, Masayuki Miyajima – Engine Experiment Designer, Atsushi Ohtani DF350A Styling Designer. Τονίστηκε, όχι μία αλλά τρεις φορές, πως ο συγκεκριμένος κινητήρας, διαθέτει εξαιρετική κατανομή ισχύος και είναι ο πλέον γρήγορος, οικονομικός και αθόρυβος από οποιονδήποτε άλλον στην αγορά. Δεν μένει, παρά να το δούμε και στη θάλασσα, όμως με ομοειδή μεγέθη.

Κλείνοντας, συμπληρώνω, πως σύμφωνα με τον κ. Μαρκουλάκη, ο DF 350A, η εμπορική του διαπραγμάτευση, θα αρχίσει στις αρχές του επόμενου χρόνου, όταν θα έχει ολοκληρώσει την ενημέρωση του στην Ιαπωνία ο τεχνικός διευθυντής του Marine Division κ. Διγόνης.

Η εξωλέμβια DF350A 350HP V6.

Ας δούμε αναλυτικά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου κινητήρα, που θα αποτελέσει την ναυαρχίδα της φίρμας, καθώς διαθέτει καινοτόμες αντίθετα περιστρεφόμενες προπέλες και άλλα μοναδικά χαρακτηριστικά.

Με 350 ίππους, η συγκεκριμένη V6 τετράχρονη εξωλέμβια, είναι η μεγαλύτερη και πιο δυνατή που έχει κατασκευάσει  και έχει παρουσιάσει η Suzuki Marine μέχρι σήμερα. Ο συγκεκριμένος κινητήρας εξελίχθηκε για περισσότερα από τρία χρόνια, αποτελώντας ένα σημαντικό ορόσημο τόσο στη μηχανική όσο και στο σχεδιασμό. Με αναφορά στον – πρώην – ισχυρότερο κινητήρα της σειράς, τον DF300, ο κυβισμός είναι μεγαλύτερος κατά περίπου 400 κ.ε. και βαρύτερος κατά 40 κιλά.

350 ίπποι και αναλογία συμπίεσης 12:1.

Με την κατασκευή της DF350A, oι μηχανικοί της Suzuki πέτυχαν την εκπληκτική απόδοση των 350 ίππων, ενώ παράλληλα σχεδίασαν μια συμπαγή και ελαφριά κατασκευή. Ο πανίσχυρος κινητήρας των 4,4 λίτρων προσφέρει μια αντίστοιχα υψηλής απόδοσης αναλογία συμπίεσης 12:1, την υψηλότερη σε εξωλέμβιο κινητήρα παραγωγής. Ο μοναδικός συνδυασμός της εισαγωγής κρύου αέρα, των διπλών μπεκ ψεκασμού καυσίμου και της ενίσχυσης των εμβόλων περιόρισε δραστικά τους κραδασμούς και τις δονήσεις του κινητήρα, μια τυπική συμπεριφορά που συναντάται σε κινητήρες υψηλής συμπίεσης.

Suzuki Dual Louver, σύστημα άμεσης εισαγωγής αέρα.

Οι μηχανικοί της Suzuki έχουν σχεδιάσει ένα σύστημα εισαγωγής αέρα που επιτρέπει στον κινητήρα να αντλεί άφθονο φρέσκο αέρα, διαχωρίζοντας παράλληλα το νερό, τον ψεκασμό και την υγρασία από τον αέρα. Οι διπλοί αεραγωγοί κάτω από το κέλυφος, “παγιδεύουν” τα μεγαλύτερα σταγονίδια νερού και κατ’ επέκταση την υγρασία, με αποτέλεσμα τη μηδενική εισαγωγή νερού κατά την λειτουργία του κινητήρα. Επιπλέον, οι θερμοκρασίες του αέρα εισαγωγής είναι, κατά μέσο όρο 10º πιο ψυχρές από το περιβάλλον, παρέχοντας στον θάλαμο καύσης ψυχρότερο, πυκνότερο αέρα για πιο αποδοτικό κύκλο καύσης.

Διπλά μπεκ.

Δύο μικρότερα μπεκ ψεκασμού καυσίμου επιτρέπουν την ακριβή έγχυση καυσίμου στο κέντρο του θαλάμου καύσης, “αποφεύγοντας” το φαινόμενο της προανάφλεξης . Επιπλέον, επειδή το 100% του καυσίμου εγχέεται στον κύλινδρο ταυτόχρονα, επιτυγχάνεται και υψηλός βαθμός ψύξης, παρέχοντας μέχρι και 3% επιπλέον ισχύ χωρίς να προκαλούνται προαναφλέξεις.

Προηγμένη τεχνολογία εμβόλων.

Για να επιτευχθεί η απόδοση των 350 ίππων, η επιφάνεια του εμβόλου πρέπει να αντέξει πρόσθετες δυνάμεις. Για να εξασφαλιστεί τόσο η απόδοση όσο και η μεγάλη διάρκεια ζωής του κινητήρα, οι μηχανικοί της Suzuki άλλαξαν την κατασκευή των εμβόλων από μια τυπική θερμική επεξεργασία σε μια «σφαιριοδιοβολή”. Η σφαιριδιοβολή αποτελεί μια υψηλού κόστους διαδικασία, καθώς δημιουργεί μια αδρή επιφάνεια στο πρόσωπο του εμβόλου, κατανέμοντας με αυτό τον τρόπο ομοιόμορφα την πίεση που δημιουργείται κατά την καύση. Επιπλέον, οι μπιέλες και τα λοιπά υλικά έχουν ενισχυθεί, προκειμένου να αντέξουν τα πρόσθετα φορτία.

Σύστημα Suzuki Dual Prop.

Αν και οι αντίθετα περιστρεφόμενες προπέλες δεν είναι μια νέα τεχνολογία, ποτέ δεν έχουν χρησιμοποιηθεί επιτυχώς σε τετράχρονους εξωλέμβιους κινητήρες μέχρι τώρα. Οι διπλές προπέλες της DF350A παρέχουν τρία βασικά πλεονεκτήματα : συμπαγές μέγεθος, αυξημένη σταθερότητα και μεγαλύτερη «πρόσφυση».

Κατανέμοντας την ισχύ του κινητήρα σε πάνω από έξι φτερά , αντί για τρία, το μέγεθος των ταχυτήτων και του κιβωτίου έπρεπε να περιοριστεί στο ελάχιστο, πράγμα που με τη σειρά του θα επέτρεπε τον σχεδιασμό ενός πιο ομαλού, πιο υδροδυναμικού κιβωτίου ταχυτήτων. Οι μηχανικοί της Suzuki αφιέρωσαν πολλές ώρες σε προσομοίωση ηλεκτρονικών υπολογιστών και στο νερό, γνωρίζοντας ότι η μείωση της υποθαλάσσιας τριβής θα ήταν απαραίτητη για τη βελτίωση της συνολικής ταχύτητας και των επιδόσεων του σκάφους.

Οι προπέλες με αντίθετη περιστροφή παρέχουν επιπλέον επιφάνεια, για περισσότερη σταθερότητα και αυξημένη υποθαλάσσια «πρόσφυση». Αυτό έχει ως αποτέλεσμα εξαιρετική επιτάχυνση, βέλτιστη κατευθυντική κίνηση (εξάλειψη της ροπής του τιμονιού), ακόμα καλύτερες μέγιστες ταχύτητες και απίστευτη αντίστροφη ώση. Είναι σημαντικό ότι αυτά τα πλεονεκτήματα είναι εμφανή ακόμη και σε βαρύτερα σκάφη με πλήρη φορτία καυσίμων, εξοπλισμού και επιβατών. Επίσης, η ανταπόκριση στα ανάποδα είναι περισσότερο καθοριστική, έχει εξαλειφθεί η τάση του σκάφους στις αποθαλασσώσεις να γέρνει αριστερά εξ’ αιτίας της στροφορμής και βελτιωμένης απόδοσης – συμπεριφοράς στις μανούβρες, καθώς η αυξημένη επιφάνεια των πτερυγίων αποτρέπει το φαινόμενο του αερισμού. Τέλος, με την παρουσία διπλών προπελών, δεν υπάρχει πλέον η συνθήκη δεξιού – αριστερού κινητήρα στις διπλές τοποθετήσεις. Τέλος, σε σχέση πάντα με την DF300, η επιφάνεια πτερυγίων στον διπρόπελο άξονα, είναι κατά 80-% μεγαλύτερη, ενώ η διάμετρος είναι αντίστοιχα μειωμένη κατά μισή ίντσα.

Κορυφαία τεχνολογία Suzuki.

Η εξωλέμβια DF350A διαθέτει το Suzuki Precision Control, ένα ηλεκτρονικό χειριστήριο ακριβείας για τον έλεγχο του γκαζιού και της αλλαγής των ταχυτήτων. Οι χειριστές θα εκτιμήσουν την ομαλή κίνηση , τον ακριβή έλεγχο του γκαζιού, όπως επίσης και την εύκολη εγκατάσταση.

Όπως και οι υπόλοιπες V6 εξωλέμβιες της Suzuki, η DF350A έχει τέτοια διάταξη στον κινητήρα που επιτρέπει πιο συμπαγή τοποθέτηση και μείωση μετάδοσης κίνησης δύο σταδίων . Η μείωση της μετάδοσης κίνησης σε δύο στάδια παρέχει κοντύτερη σχέση μετάδοσης (2,29: 1), περισσότερη ροπή για γρήγορη επιτάχυνση καθώς και βελτιωμένη τελική ταχύτητα.

Η DF350A εκμεταλλεύεται επίσης την τεχνολογία Suzuki Lean Burn Control, για βελτιωμένη οικονομία καυσίμου καθ ‘όλο το εύρος των στροφών και ειδικά σε ταχύτητα πλεύσης. Όπως όλες οι τετράχρονες εξωλέμβιες της Suzuki, η DF350A είναι εξαιρετικά ήσυχη στο ρελαντί.

Την τεχνική παρουσίαση του DF 350A, σε όσους παραβρέθηκαν στην πρώτη πανευρωπαϊκή παρουσίαση στον χώρο της Suzuki στην 57η Fiera, έκανε ο Chief Engineer Katsuhiro Fukuda.

Οι πρώτες δοκιμές στο νερό.

Για την δοκιμή στο νερό του νέου κινητήρα, οι διοργανωτές της εκδήλωσης είχαν επιλέξει 9 σκάφη – συνεργαζόμενων εταιρειών κατασκευαστών. Master 996, Focchi 730, Zar 85, Nuova Jolly Prince 25, Ranieri Next 370 SH, Ranieri 290 Next 290 SH, Saver 750 Cabin, Draco 27 RS με μονή και διπλή κατά περίπτωση τοποθέτηση. Μεταφέρω την άποψη μου μαζί με στοιχεία από τα τέσσερα σκάφη που ολοκλήρωσα την δοκιμή, με αλφαβητική σειρά.

Focchi 730. Αποδείχθηκε μια εξαιρετική αποτύπωση, όλων όσων μας τονίστηκαν κατά την παρουσίαση, για τις ροπές, τις επιταχύνσεις, την ευστάθεια και την οικονομία του κινητήρα. Σε όλες τις δοκιμές, επικρατούσε ένας περίεργος καιρός, με ανακατεμένο κυματισμό περίπου μισού μέτρου, που έκρυβε τα απόνερα από τα άλλα σκάφη, με ότι αυτό συνεπάγεται. Μάλιστα, κατά τις μεσημβρινές ώρες, ο κυματισμός έγινε ακόμη πιο έντονος.

Σε πρώτη ανάγνωση, με προπέλα inox 27’’, 32 κόμβοι με κατανάλωση λίτρο/μίλι, είναι επίδοση που δύσκολα καταγράφεται. Αλλά και στους 38, που είναι μια πολύ καλή ταχύτητα κρουαζιέρας, το 1,1 λίτρα/μίλι, είναι επίσης εξαιρετική αναλογία. Η επιτάχυνση, μπορεί να αποβεί … τραυματική, καθώς το τίναγμα εμπρός, είναι περίπου βίαιο. Αντίστοιχα, στο κλείσιμο, θα πρέπει το πλήρωμα να έχει καλά στηρίγματα, καθώς η επιβράδυνση είναι ανάλογη της επιτάχυνσης. Το σκάφος ακινητούσε σε ελάχιστα μέτρα. ‘Υπεύθυνες’ γι αυτό, οι δύο προπέλες, με την μεγάλη επιφάνεια και την αντίθετη περιστροφή.

Master 999 με ζευγάρι DF 350A. Και εδώ, προπέλες ήταν inox 27’’ Στο φουσκωτό αυτό, το βάρος του εξοπλισμού ήταν ασύγκριτα μεγαλύτερο. Οι επιβαίνοντες τέσσερις και σχεδόν 450 λίτρα καύσιμα. Συνθήκες βάρους, πολύ κοντά στο συνηθισμένο.

Σε σχέση με το κατά πολύ ελαφρύτερο Focchi 730, η συνολική διαγωγή των κινητήρων, είναι ευθέως ανάλογη σε επίδοση όσο και κατανάλωση. Αν δεχτούμε σαν υπηρεσιακή ταχύτητα αυτή των 38+ κόμβων στις 4.000 σ.α.λ., τότε τα 2,3 λίτρα/μίλι, είναι επίσης εξαιρετική επίδοση. Όσο για την τελική, οι 55+ κόμβοι, είναι μάλλον ‘κοντή’, καθόσον από όσο είδα, ο χειριστής του, ούτε το τιμόνι ‘δούλευε’, ούτε και το trim ρύθμισε καθόλου. Και δύο πράγματα για την συμπεριφορά των κινητήρων: κλείνοντας τα γκάζια στους 55 κόμβους, το φουσκωτό σταμάτησε σε μόλις 30 – 35 μέτρα απόσταση και όσο αφορά στις αποθαλασσώσεις, η προσγείωση, ήταν … αεροπλάνου, σε απόλυτη ισορροπία.

Ranieri 370 SH, βάρους 4.500 κιλών, με επτά άτομα πλήρωμα – μία από τις υπερβάσεις που σημείωσα πιο πριν, μαζί και περίπου 350 λίτρα καύσιμα. Περίπου έξι τόνοι. Αν και παρά τα φορτία και την κακή κατανομή των βαρών – λέγε με πλήρωμα, το σκάφος  μένει πλαναρισμένο στους 13 κόμβους. Πέραν αυτού, δύσκολα μπορεί κανείς να καταλήξεις σε ασφαλή συμπεράσματα. Βεβαίως στην … κανονική ζωή, μπορεί αυτές οι συνθήκες να είναι πραγματικές, όμως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι τέτοιες επίδειξης.

ZAR FORMENTI 85. Ένα φουσκωτό 8,5 μέτρων και βάρους 1.600 κιλών, όπου βρεθήκαμε – και πάλι … επτά άτομα  σαν πλήρωμα. Μονομήχανο, απέναντι στην πρόκληση του πολυμελούς πληρώματος και του σεβαστού ολικού βάρους. Για τους 32 κόμβους υπηρεσιακής ταχύτητας, η ροή καυσίμου έδειξε 1,9 λίτρα/μίλι. Και η τελική των 45+, 2.25 λίτρα/μίλι, δεν σημειώθηκε έπειτα και από ‘επιμονή’ στο γκάζι. Και εδώ, η επιτάχυνση υπήρξε η γνώριμη εκρηκτική, το ίδιο και η επιβράδυνση.

Κλέινοντας, κρίνω απολύτως δικαιολογημένη την υπερηφάνεια των παρουσιαστών για τον νέο τους κινητήρα. Αν και σύμφωνα με δημοσιεύματα ακολουθεί οσονούπω και η παρουσίαση του επόμενου, αυτού των 400 ίππων, ο DF 350A έχει ήδη κρατήσει χώρο για το δικό του κεφάλαιο στην ιστορία των εξωλέμβιων, για πολλούς λόγους. Για τις τεχνολογικές της εφαρμογές, την υπεροχή όπως εξαγγέλθηκε σε σχέση με τον ανταγωνισμό, την συμπεριφορά στη θάλασσα, έστω και μέσα από αυτό το πολύ μικρό δείγμα που είδαμε.

Προσωπικά, δηλώνω ενθουσιασμένος και αναμένω με ιδιαίτερη ανυπομονησία τις πρώτες δοκιμές στα δικά μας νερά, με δικά μας σκάφη, χωρίς χρονικούς περιορισμούς και ανόμοιες συνθήκες.

Share.

About Author

Leave A Reply